Er SEO viktig for din bedrift?

Søkemotoroptimalisering – Hva er det?

Hvor viktig er det for din bedrift å ligge på toppen av Google. Eller la meg si det på en annen måte, hvor mye betyr det for deg og din bedrift at de som regjerer på toppen av Google stikker av med ca 40% av kundene og dermed 40% av din inntekt?

I vår moderne hverdag hvor alle har «smart telefoner» bruker over 90% av alle som trenger en tjeneste eller et produkt Internett for å søke etter det beste alternativet. Og hvor finner de så dette, nemlig på toppen av søkemotorene som gjør sitt beste for å gi kunden en så optimal brukeropplevelsen som de kan.

 

Hvordan sorterer søkemotorene?

Hvordan er det Google og de andre søkemotorene bestemmer hva som gir den beste opplevelsen til brukeren? Ved hjelp av algoritmer som tar høyde for en rekke kriterier og faktorer basert på kvaliteten til hjemmesidene, videoene, sosiale medier og Web 2.0 sider.

Google regner seg altså frem til hva dine kunder skal bli servert på toppen av førstesiden når kundene søker etter dine varer eller tjenester. Det er her søkemotoroptimalisering kommer inn i bildet for hvor godt din hjemmeside ser ut i Googles øyne.

Google ser etter relevans på din hjemmeside sammenlignet med hva kundene søker etter. Dette gjøres først ved å indeksere hjemmesiden slik at den blir katalogisert for hvilket innhold som er beskrevet på sidene dine.

Deretter blir alle lenkene som peker tilbake til din hjemmeside vurdert. Dette kan være fra blogger, facebook, youtube eller andre hjemmesider osv. Relevansen til disse lenkene samt autoriteten til siden lenken kommer fra er kanskje dem mest avgjørende faktoren i Googles beregning for hvilke plassering din bedrifts hjemmeside får i søkeresultatene.

Andre mindre vektede men ikke ubetydelige faktorer kan være domene alder, nedlastningstid av hjemmeside, intern lenkestruktur, navigeringsvennlighet, lesbarhet, aktivitetsintervall, besøkstid osv.

Trenger din bedrift en SEO konsulent?

Alt det ovennevnte er en meget forenklet beskrivelse av hva som må tas høyde for når man skal søkemotoroptimalisere en hjemmeside. Du står selvfølgelig fritt til å gjøre alt dette selv men bør da investere i en del kurs om optimalisering av hjemmesider. Dette koster penger og vil ta opp en god del av din dyrebare tid.

Det er heller ingen garanti for at kursene du velger passer for den optimaliseringen som må til for å nå toppen. Det er ikke sikkert produsent av kurset vet hva han snakker om men bare ønsker å selge så mange kurspakker som mulig. Ettersom Google ikke forteller hvilke regler de lager så finnes der heller ikke noe organ for kvalitetskontroll av utgitt SEO dokumentasjon.

Etter min mening er det beste for deg og din bedrift å velge en konsulent med gode meritter og lang erfaring innen søkemotoroptimalisering av hjemmesider. Velger du en ferdigpakke med tjenester kan dette gi gode kortvarige resultater men hindrer ikke konsulenten å tilby de samme tjenestene til dine konkurrenter. For ikke å snakke om et hurtig voksene Internett som er i stadig endring.

 

Inngår du et abonnement med vedlikeholdsavtale og oppdateringer bør din bedrift være sikret meget gode fremtidstettede muligheter på Internett. Det er viktig at konsulenten velger langsiktige strategier for varig resultat slik at du og bedriften din står sterkt rustet når Google endrer algoritmene sine.

Usikker hvor du skal begynne?

La oss ta en uformell prat hos dere, på kafe' eller nettmøte.

Foretrekker du å sende inn kontaktskjema i stedet?

Resurser:

Nyttige linker

Lokal søke terminologi

Kontakt info:

Lokaliser AS

Medhuagen 13, 5174 Mathopen

+4790111179