SEO tips

Søkemotoroptimalisering for nybegynnere

Som eier av en hjemmeside ønsker du alltid at din side skal bli funnet på første side av hver søkemotor. Det er ikke vanskelig å plassere din hjemmeside blant de ti øverste hjemmesidene men det er et tidkrevende og møysommelig arbeid. Denne prosessen som bringer flere kunder til din bedrifts hjemmeside kalles søkemotoroptimalisering (SEO).
I denne guiden vil du få en god innføring i SEO. Fra å gjøre hjemmesiden søkemotor vennlig til å finne de nøkkelordene og setningene som gir økt trafikk samt markedsføring av din bedrifts hjemmesides unike innhold med tilførsel av lenker.

Hvorfor er SEO viktig?

Søkemotorer som Google, Yahoo og Bing sender brukere og kunder til din hjemmeside. De som bruker søkemotorene bruker dem til å finne frem til hjemmesider når de leter etter tjenester, produkt eller informasjon.

Disse søkemotorene gir dere målrettede kunder som vet hva de er ute etter og samtidig får din bedrifts hjemmeside en unik eksponering og profilering som igjen kan gi økt inntekt. Dette fordrer at søkemotorene kan finne din hjemmeside og kategorisere innholdet i deres databaser.

Søkemotorene blir smartere og smartere via ny teknologi men dette utelukker ikke viktigheten av SEO. Om hjemmesiden optimaliseres korrekt og nøyaktig vil den garantert havne høyt opp i søkeresultatene og tiltrekke tusener av nye kunder. Denne økte synligheten i søkemotorene kan ha enorm betydning for din bedrifts suksess.

Hvordan virker søkemotorene?

Søkemotorene utfører primært t oppgaver:
1. Kryp-søk og indeksering: Hver søkemotor har maskiner eller programmer som søker gjennom milliarder av dokumenter som er sammenkobler med lenker. Dette være seg tekst på din hjemmeside til bilder og andre filer.

Internettbrukeren forventer å finne det de leter etter med en gang gjennom søkemotorene. For å imøtekomme dette har søkemotorene enorme datalager over hele kloden for å prosessere all informasjonen.

Når din side blir indeksert lagres og dekodes den i et datalager for enkel tilgang når en bruker søker etter de tjenester eller produkter dere tilbyr.

2. Gi tilbakemelding: Når en søker etter noe går søkemotorene gjennom milliarder av dokumenter og viser de mest relevante resultatene. Disse blir også rangert etter type og viktighet.
Alle søkemotorene avgjør viktigheten og relevansen til en nettside eller informasjon via popularitet. Dess mer populær dess mer nyttig. For å bestemme hva som er mest nyttig brukes svært avanserte algoritmer som er resultat av flere hundre rangerings faktorer.

Tips for bedre plassering i søkemotorene

Selv om algoritmene til søkemotorene kan virke avanserte og umulig å tolke gir de forskjellige søkemotorene oss noen hint om hva de legger vekt på. Når vi optimaliserer en hjemmeside kan disse hintene hjelpe til å påvirke både relevans og nyttighet i søkemotorenes øyne.
Fra Google:

• Plasser en lett forståelig lenke med nøkkelord, kun en av hver versjon, i et dokument.
• For å unngå duplikat innhold, brukes rel=”canonical” eller 301 omdirigering.
• Bruk alltid nyttig, relevant og informativt innhold.
• ALT attributter og elementer bør være nøyaktig og godt beskrivende.
• Konstruer sider med tekst lenker i et oversiktlig hierarki.
• Det bør være minst en statisk tekst lenke som hver side kan nås fra.
• Lag hjemmesiden for brukerne og ikke for søkemotorene.
• Ikke masker innhold slik at søkeresultat ikke er likt innhold på din hjemmeside.

Hvordan brukes en hjemmeside?

Brukeren benytter søkemotorene når de vil finne løsninger, svar eller info. De skiver inn en liten setning (søkefrase eller nøkkelord) i søkefeltet. Hovedsakelig søkes det etter tre kategorier:
Navigerings søk: Her søker brukeren etter en spesifikk nettside eller sosialt media forbundet med denne nettsiden. For eksempel hjemmesiden til NRK, facebook-siden eller LinkedIn osv.
Utførende søk: Dette kan være søk etter noe som gjennomføres på Internett slik som å se video, høre musikk eller bestiller billetter.
Informasjons søk: Her søker brukeren etter info om noe spesifikt som navn på sanger, bilmerker, beste restaurant osv.

Om din bedrifts hjemmeside ikke kan gi eller informere brukeren om det de leter etter gir dette en dårlig erfarings karakter til din side. Dette kan søkemotorene måle og således gi din hjemmeside dårligere plassering over tid når noen søker etter dine tjenester eller produkter. I motsatt tilfelle når en bruker finner relevant info på hjemmesiden vil søkemotorene favorisere din bedrift og plassere dere høyere på Internett. Det gir seg selv at du alltid skal søke etter å gi kunden den beste bruker-opplevelsen på din nettside med kvalitet og relevans innen ditt fagfelt.

Videre kan betydningen av nett søk beskrives slik:

• Nett søk fremmer en formidabel mengde finansiell aktivitet, både på og utenfor Internett
• Bruken av nett søk øker hvert år
• Høyrere plassering og rangering øker synligheten av din bedrifts hjemmeside
• Om hjemmesiden plasseres øverst på søkeresultatet forstår kunden at dere er tillitsfull og har et godt omdømme som resulterer i økt aktivitet og omsetning.

Dette kan du selv oppnå med å forstå SEO og sette opp hjemmesiden riktig. Dette gjør dere søkemotor vennlig hvor flere kunder besøker nettopp din bedrifts hjemmeside.

Usikker hvor du skal begynne?

La oss ta en uformell prat hos dere, på kafe' eller nettmøte.

Foretrekker du å sende inn kontaktskjema i stedet?

Resurser:

Nyttige linker

Lokal søke terminologi

Kontakt info:

Lokaliser AS

Medhuagen 13, 5174 Mathopen

+4790111179