SEO Investering – 7 Viktige Punkt

Ikke kast bort penger på markedsføring! 7 viktige punkt du må vite før du investerer i SEO

SEO vs Adwords vs Sosiale Medier, Gorillaer, Kaniner, Google, SEO ”Eksperter”, og SEO Konsulenter

Omtrent 90% av alle bedriftseiere jeg snakker med, forteller at de har betalt for SEO tjenester, eller andre former for markedsføring på Internett, uten å ha fått et rødt øre tilbake. Ofte gjelder ikke dette bare småpenger heller, men enorme summer uten å skape noe verdi for bedriften.

(Når sant skal sies, gjelder ikke dette bare for markedsføring på Internett. Visste du at telefonkataloger fortsatt krever STORE summer for reklame, som ikke vil hjelpe deg med annet enn å bli et offer for telefonselgere?)

Jeg vet om flere bedrifter som har betalt tusenvis av kroner for søkemotoroptimalisering (SEO) uten at de engang kom i nærheten av den første siden til Google. Jeg har sett bedrifter som betaler en liten sum penger for en tjeneste som egentlig ikke gir noen verdi — dette er veldig vanlig. Jeg har også sett tjenesteleverandører som påstår at de vil utføre en hel rekke tjenester, slik at de ser bra ut på overflaten… uten at disse tjenestene resulterer i noen ekstra inntekter. Det finnes utrolig mange måter du kan kaste bort penger på Internett om du ikke passer på.

Jeg liker virkelig ikke å se dette skje med noen! Det kan til og med få en bedrift til å gå konkurs, ved å sperre inntektene deres, som er kritisk for å holde bedriften gående. Det plager meg virkelig å se bedrifter av høy kvalitet, som tilbyr verdifulle tjenester til kundene sine, gå i oppløsning fordi de blir lurt til å kjøpe den ”nyeste og beste” teknologien som skal øke deres online et-eller-annet eller at de kjøper SEO Tjenester fra et Firma som… enten ikke er i stand til å levere kvalitetstjenester, eller ikke bryr seg om hvor gode resultater de leverer.

Jeg forstår absolutt hvorfor de fleste bedriftseiere er veldig skeptiske når det gjelder såkalte “SEO eksperter.” Du skal være skeptisk! Du blir ofte kontaktet gjennom forskjellige kanaler som telefon, eposter, tekstmeldinger, faks osv. av selgere som hevder at de har den nyeste tekniske løsningen for å markedsføre din bedrift online. Mengden av motstridende meldinger er overveldende. Hvis du er som de fleste bedriftseiere, vil det føles som om du blir jammet ned informasjonsmengden.

Du har mye som står på spill… Bedriften din… Din økonomiske fremtid… Alt det harde arbeidet… ut av vinduet. Jeg forstår. Og jeg føler med deg. Ikke la det skje deg. Jeg er en fullstendig SEO Nerd. Det første jeg gjør når jeg våkner, og før jeg sovner, er å tenke på SEO. Til og med når kona snakker til meg tenker jeg på SEO… Det burde jeg kanskje gjøre noe med.

Vær så snill, VÆR SÅ SNILL, les igjennom denne korte listen slik at du kan beskytte deg selv og din bedrift. Selv om du ikke ønsker lokaliser.no sine tjenester, er det flott hvis jeg har hjulpet deg med å kontrollere om andre SEO firma er profesjonelle.. Jeg har allerede spart bedrifter i ditt nærområde for verdifulle kroner ved å hjelpe dem fra en leverandør som ikke tilbyr en verdifull tjeneste til en leverandør som vet hva som gjelder innen SEO.

1. Nøyaktig Hva Søker Kundene Dine Etter – Nøkkelord undersøkelse

Dette er et meget kritisk punkt som trenger å bli nøye vurdert for å finne alle mulighetene som er tilgjengelige for bedriften din. Men, de fleste som utfører SEO velger kun de 5-10 mest søkte nøkkelordene, og er tilfreds med dette. FEIL! Dette resulterer i at omtrent 90% av bedriftene som går etter de samme nøkkelordene, i realiteten kjemper om kun 20% av kundene. Det betyr ikke at disse tjue prosentene ikke er verdifulle. Nei, det betyr at du heller bør gå etter de siste 80%, som få eller ingen andre bedrifter går etter. Vi i lokaliser.no er spesialister til å utforske store mengder verdifull trafikk som det er lite konkurranse om.

Hva er vitsen med å rangere høyt i noe som ingen søker etter? Vel, fra en bedrifts ståsted, er det ingen vits.

Jeg ser mange mennesker som (til å begynne med) er overlykkelige fordi de har fått 1. side rangeringer for ting som ingen søker etter. Så, to måneder senere, når de finner ut at ingen nye kunder kommer allikevel, begynner de å tenke, ”men, men, men jeg er jo på første siden av Google! Vel, SEO Konsulenten din glemte å gjennomgå den viktigste, mest grunnleggende utøvelsen innen internettmarkedsføring.

Googles søksinformasjon er gratis. De forteller hvor mange mennesker som søker etter… hva som helst. Informasjonen er langt fra perfekt (de skjuler trafikk med lavt volum, som tilsvarer over 50% av den totale trafikken!), men det er en flott begynnelse. Du trenger en form for bevis for at markedet faktisk søker etter produktene eller tjenestene dine.

Tips: Spør alltid om det de gir ut er “Broad Match Searches” eller “Exact Match Searches”. Exact Match er mye mer konservativt, og vil hjelpe deg å fokusere på veldig nøyaktige søk. Broad Match inkluderer også søk som er relatert til de ordene som blir søkt etter. Exact Match gir deg bare resultater til den spesifikke setningen som det søkes etter.

 

2. Trenger din bedrift søkemotoroptimalisering?

Straks du vet hva markedet ditt søker etter, er det på tide å regne litt. Jippi! Matematikk! Jeg vet, jeg vet, du ELSKER å regne. Vel, du elsker i hvert fall den slags matematikk som forhindrer at du taper penger og gir deg mer fortjeneste til bedriften din! Alle seriøse SEO Konsulenter, vil hjelpe deg med denne evalueringen.

Ta en titt på 3 forskjellige tall for å se om du bør bruke Søkemotoroptimalisering:

1. Gjennomsnittlig kundeverdi
2. Omtrent størrelse på søkevolumet i ditt markedet
3. Kostnaden ved å bruke SEO

Hvis du kunne være nummer en for alle nøkkelordene dine, ville du da kunne tjene vesentlig mer enn kostnaden for SEO? Svaret er ikke enkelt, men ut ifra de 3 tallene ovenfor kan du få et godt anslag. Det finnes også andre faktorer som nettsidekonverteringsrate, livstidsverdien av en kunde, osv. men du gjør et overslag på denne måten først.

Om du bare tjener $100 over de neste 12 månedene ved å rangere #1 for alt, da er SEO antagelig ikke verdt kostnaden for din bedrift! Men, hvis tallene skulle vise at du, med en gjennomsnittlig rangering på #3, kunne tjene 10x mer enn hva SEO ville koste, vel da vet du hva du burde gjøre.

Hvis du ikke gjorde steg 1 (nøkkelord inspeksjon), kan du ikke regne ut dette.

På grunn av at det er mulig kalkulere på denne måten, liker jeg SEO bedre enn Sosiale Medier. Sosiale Medier er uforutsigbare. Derfor blir det til og med vanskelig med en omtrentlig utregning. Det finnes mange tjenester som tilbys gjennom Sosiale Medier, men uten målbart resultat. Dette er noen av de mest bortkastede pengene du kan bruke på internettmarkedsføring. Du blir solgt en hel haug ekstra aspekter, som ikke resulterer i noen form for økt inntekt.

Denne utregningen kan du gjøre mye mer nøyaktig med Betalt Søkemotorannonsering (PPC). Men PPC er mye dyrere enn SEO, og kostnaden for bedriftseiere øker med så mye som 50%-150% per år! På grunn av at SEO tjenesteleverandører av lav kvalitet blir utelukket fra Googles algoritmer, flykter bedrifter til PPC. I tillegg bygger du egentlig ikke noe som har en kraftig, eksponentiell vekst slik som SEO har.

Ikke misforstå — PPC kan fungere veldig bra hvis det er lønnsomt for bedriften din. Men, ønsker du heller å betale mer, eller mindre for den samme mengden trafikk?

SEO gir den beste balansen mellom forutsigbare resultater og kostnader. Kontakt oss for å finne ut mer.

 

3. Hva Syns Google Om Nettsiden Din Akkurat Nå?

Hater de den? Vet de at den eksisterer? Liker de den?
Du kan finne ut hva Google (og andre søkemotorer) syns om deg, ved å gjøre en fullstendig On Page og Off Page Analyse.

On Page Analyse består av 4 hovedfaktorer:

• Har nettsidetitlene dine de riktige nøkkelordene i seg?
• Har du hovednøkkelordene eller små variasjoner inni teksten din minst en gang?
• Er linkstrukturen til nettsiden din riktig satt opp?
• Hvor godt responderer folk til utseende, følelsen og flyten av nettsiden din?

Dette er ikke ALT som gjelder, men det gir deg en god ide. De gode nyhetene er at disse tingene er vanligvis det som er lettest å fikse.

Off Page Analyse består av 4 hovedfaktorer:

• Hvor mange nettsider linker til deg?
• Hva er Googles mening om nettsidene som linker til deg?
• Hvor relevante er nettsidene som linker til deg?
• Hva slags tekst bruker nettsidene som linker til deg?

Igjen, det er mer komplisert enn bare disse 4 faktorene, men du forstår tegningen. De dårlige nyhetene er at dette er veldig vanskelig for deg å gjøre på egenhånd. For å være ærlig gjør til og med de fleste SEO eksperter en dårlig, eller middels god jobb med dette. Og det er gode nyheter for meg og mine kunder.

 

4. Har du kontroll på rangering og trafikk?

Hvis du har satt opp besøks- og rangeringsstatistikk programvare (det finnes mange forskjellige måter), så er dette enkel og uvurderlig informasjon å analysere.

Hvis ikke, slutt å les med en gang og ring meg (90111179) så hjelper jeg deg med å sette dette opp så fort som mulig. Du bør i hvert fall ha besøksstatistikk programvare, fordi det er gratis, enkelt for du kommer til å trenge data historikk du kan analysere — som du ikke kan begynne å motta før du har installert programvaren.

Med denne informasjonen kan du se hva Google allerede mener du er relevant til (hvis noe). Igjen, dette er fantastisk informasjon å ha. Sett i gang og aktiver/installer statistikk programvaren eller finn en SEO Konsulent som kan hjelpe deg med det.

 

5. Har noen kopiert innholdet på siden din?

Vil du finne ut om noen har kopiert innholdet ditt? Legg inn nettsiden din på Copyscape. Har personen du har ansatt til å lage innhold på nettsiden din kopiert den fra et annet sted? Har du selv tatt snarveier? Denne nettsiden vil fortelle det. Forhåpentligvis finner du ingen resultater. Hvis du gjør det, anbefaler jeg sterkt at du følger noen steg for å fikse det så fort som mulig.

Den letteste måten å fikse det på er å omformulere innholdet på din egen nettside som vises som duplisert.

Søkemotorene viser ikke resultater med samme innhold til samme søkeresultat. Det som vanligvis skjer er at de velger den mest autoritære siden og ignorerer duplikatene. Selv om du publiserte innholdet først, er det ingen garanti at ditt innhold blir valgt som det mest autoritære.

Det er viktig at du vet dette før du begynner et SEO prosjekt ellers kan det være at du prøver å rangere en side som Google bare tror er en kopi av en annens side der ute! Ikke kast bort pengene dine på å ikke gjøre dette enkle steget (eller at din SEO Konsulent ikke gjør det).

(Rask merknad: Det finnes noen måter hvor du kan ha kopiert innhold på siden din som folk flest ikke vil være klar over fordi Googles regler om duplisert innhold ofte blir misforstått. Duplisert innhold er ikke automatisk dårlige nyheter! Ring oss for å finne ut mer om du får positive treff på Copyscape.)

 

6. Hvor sterk er SEO tiltakene til dine konkurrenter på første side av Google?

Står du overfor 250-kilos Gorillaer som nekter å rygge unna, eller søte små kaniner som vil pile vekk ved første tegn til fare? Hvor nettsiden din står på Gorilla-Kanin spekteret påvirker direkte hvor mye penger du kommer til å trenge å bruke, og hvor lang tid det vil ta før du merker resultater.

Ikke la SEO Konsulenten din slippe unna med å kun konsentrere seg om dine nærmeste konkurrenter. Fokus må være på første side av Google hvor dine sterkeste motstandere venter. Hvem bryr seg om de på side 100? De konkurrerer du ikke med i det hele tatt.

Det sier seg selv at du velger letteste motstands vei. Det er dette en grundig analyse av nøkkelord og konkurranse avdekker slik at ditt markedsføringsbudsjett blir strategisk forvaltet.

Alltid, følg nøye med på dine konkurrenter. Hvis du ikke følger dette steget har du ingen anelse om hvor mye penger og/eller hvor lang tid det vil ta å nå dine rangerings- og trafikkmål.

Hvis ikke, kan det hende at du, om 6 måneder, legger merke til at du står overfor en hær av sinte Gorillaer som ser deg som en som prøver å ta bananene deres med en liten lommekniv!

Konkurranseevnen for de forskjellige søkefrasene i ditt marked vil også påvirke dine SEO prioriteringer. Kanskje søkefrase 1 blir søkt to ganger mer enn søkefrase 2, men er ti ganger mer konkurranseutsatt. Mest sannsynlig vil du få en større fortjeneste ved å velge nummer 2 som høyeste prioritet.

 

7. Vet Du Hvilke Steg Du Trenger å Ta?

Har Konsulenten din gitt deg en oversikt over handlingsplanen?
Jeg sier ikke at de må fortelle deg alt, ved å forklare hvert eneste lille steg, men de må gi deg en generell plan å jobbe med, og forstå at planen skal være tilpasset situasjonen til din bedrift.

Planen må også kunne forandres etter hvert som ny informasjon blir mottatt. Det er også greit. Planen trenger ikke å være perfekt fra i dag til år 2050.

Planen trenger heller ikke å være lik for hver måned. Faktisk, den burde ikke begynne for fullt med en gang — det er viktig å gradvis trappe opp linkbyggingen din. Hvis ”SEO Eksperten” din sier at de skal bygge 200 linker for deg hver måned fra i dag og inn i evigheten, da bør du rådføre deg med noen andre! Linkbyggingen din bør ikke være helt lik hver måned — det er ikke naturlig, og det vil Google legge merke til!

 

8. — Bonus! Dukker din bedrift også opp i kart søk for lokalt søk?

Blir Googles lokale oppføringer vist i søkeresultatene for nøkkelordene til din bedrift? Det er viktig å vite om lokale søk vises med lokalt kartsøk eller ikke, fordi hvordan du kan nå opp i disse er litt forskjellig fra vanlig landsdekkende søk. Her er eksempler på hvordan lokal SEO ser ut gjennom Lokal Oppføring, Organisk Oppføring, og Betalt Søkemotorannonsering (Adwords):

For å oppsummere, trenger du kunde Anmeldelser, adresse oppføringer, riktig SEO for din Google min bedrift side (mye likt som SEO for hjemmeside), og et domene med autoritet.

Om alle de ovennevnte punktene virker overveldende så fortvil ikke. Det er mange andre som er i samme båt som deg. Nå som du har lest deg helt ned hit så er det bare å ta kontakt med oss her på denne siden eller ringe oss på 90111179.

Vi ser frem til å samarbeide med deg og din bedrift.

Usikker hvor du skal begynne?

La oss ta en uformell prat hos dere, på kafe' eller nettmøte.

Foretrekker du å sende inn kontaktskjema i stedet?

Resurser:

Nyttige linker

Lokal søke terminologi

Kontakt info:

Lokaliser AS

Medhuagen 13, 5174 Mathopen

+4790111179